יישוב סכסוך

מה זה ?  לאן ? כמה ? ולמה ? והעיקר, איך למנף את זה לטובתי !

כל התשובות לכל התהיות.....

כאשר מי מבני הזוג רוצה להגיש תביעה בנושא משפחה למשל: גירושין, חלוקת זמני שהות וטיפול בילדים, מזונות ועוד לפני הגשת תביעה חייבים לפתוח בהליך שנקרא: "יישוב סכסוך".

את הבקשה לישוב סכסוך ניתן להגיש בבתי המשפט לענייני משפחה או בבתי הדין הרבניים. (לא משנה איפה כי זה לא קונה סמכות)

אגרה עבור הגשת הבקשה הינה בסך 103 ₪  

לאחר הגשת הבקשה, מזכירות בית המשפט או בית הדין הרבני פותחת תיק שנקרא "יישוב סכסוך" ונקבעת פגישה ביחידת הסיוע של בית המשפט או של בית הדין הרבני לצדדים. 

אם הבקשה הוגשה בבית המשפט לענייני משפחה אז הזמנה לפגישת מהו"ת תישלח ע"י מגיש הבקשה.

אם הבקשה הוגשה בבית הדין הרבני אז הזמנה לפגישת מהו"ת תישלח ע"י מזכירות בית הדין הרבני לצד השני.

מומלץ לשלוח את ההזמנה לצד השני באמצעות וואצאפ על מנת לוודא שהצד השני קיבל את ההודעה על הפגישה.

ביחידת הסיוע הצדדים יפגשו עם עובדת סוציאלית על מנת לבחון אפשרות ליישב את המחלוקות ביניהם מבלי לנהל הליך משפטי, שזה מעולה!  

לשם כך חוקק החוק !

הפגישה הראשונה נקראת "מהו"ת" (מפגש הכירות ותאום) אליה מוזמנים הצדדים בלבד!  אסור להגיע עם עו"ד, אבל לפגישות המשך מותר ואף רצוי.

חשוב להתייעץ עם עו"ד מנוסה בתחום המשפחה לקראת פגישת המהו"ת על מנת לקבל הנחיה נכונה ועצה טובה כיצד למנף את ההזדמנות של הפגישה ולהגיע להסכמות באמצעות שיתוף פעולה וברוח טובה. ובכך להימנע מהליכים משפטיים כואבים ויקרים.

כל זמן שמתנהלות פגישות ביחידת הסיוע אין אפשרות לאף אחד מהצדדים להגיש תביעות או בקשות לבית משפט או לבית הדין הרבני. בתקופה זו יש עיכוב הליכים (חוץ ממקרים דחופים המוגדרים בחוק).

במקרים בהם הפגישות ביחידת הסיוע לא צלחו או שאחד הצדדים לא הגיע לפגישה,  העניין ידווח לבית המשפט או לבית הדין הרבני ועל פי החלטה שיפוטית, התיק "יישוב סכסוך" ייסגר.

מיום סגירת התיק "יישוב סכסוך", יש זכות קדימה למי שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך, לפנות לבית המשפט או לבית הדין הרבני ולהגיש תביעה תוך 15 יום.

אם במהלך 15 יום לא הוגשה תביעה מטעם מי שהגיש בקשה ליישוב סכסוך, אז אבדה לו זכות הקדימה והצד השני יכול להגיש תביעה לאן שיבחר, לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני (לא משנה איפה נפתח תיק יישוב סכסוך. כפי שציינתי הגשת בקשה ליישוב סכסוך אינה קונה סמכות).

לכן, חשוב מאוד להיות מוכנים עם אסטרטגיה ברורה היכן להגיש תביעות כי לעיתים זה קריטי לתוצאות ההליך. 

 איך לנצל את הליך יישוב סכסוך ולמנף אותו לטובת האינטרס שלי ?

מטרת ההליך הינו להימנע מניהול הליכים משפטיים במשפחה על כך מפורט בהרחבה במאמר גירושין בהסכמה.

כידוע, הליכים משפטיים עלולים ללבות את הסכסוך ולהזיק לצדדים ולילדיהם. 

לעיתים הנזק עצום, משך הזמן של הסכסוך ארוך וגובה מחיר יקר גם כלכלית וגם מנטאלית.

מכך רצה המחוקק להימנע ולכן קבע שטרם הגשת תביעות, יתכבדו הצדדים לשבת בחדר עם עובדת סוציאלית וינסו לדבר ולהגיע בשיתוף פעולה להבנות בנושא היפרדותם.

בהמשך, החל מהפגישה השנייה, כל צד רשאי להגיע בליווי עורך דין מטעמו.

יש מי שיראה בהליך זה הזדמנות פז להימנע מהליכים משפטיים וייקח ברצינות את ההליך, ישכיל להיוועץ עם עו"ד הבקיא בתחום על מנת לקבל הנחייה ברורה כיצד למנף את הפגישה ולגייס את הצד השני להגיע להסכמות ולהימנע מהליכים משפטיים ויש מי שיראו הליך של ישוב סכסוך מגבלה שצריך לסלק מהדרך לקראת הגשת תביעות. אלה, ישבו בחיבוק ידיים במשך 60 יום וכאשר הימים  יחלפו, יקדימו ויגישו את כתבי הטענות לביהמ"ש וחבל.

המלצתי החמה לכל זוג מתגרשים, הורים לילדים, לאמץ בשתי ידיים את ההזדמנות שהמחוקק נותן לכם, לנהל שיח בליווי ובעזרת יחידת הסיוע של בית המשפט או בית הדין הרבני על מנת להימנע מהליך משפטי כואב ויקר ולהגיע להבנות בשיתוף פעולה וברוח טובה.

כדי למנף את הליך יישוב הסכסוך בתבונה ובהצלחה חשוב וכדאי להיות מלווים בעו"ד לדיני משפחה הבקיא ומנוסה בתחום.

אני לרשותכם, חייגו אליי לנייד 054-9170505

Shopping Basket