הסדרי חובות

=

מי לא מכיר את לשכת ההוצאה לפועל ? 

מפעם לפעם אנחנו נתקלים בהליכי גביה שמופעלים כלפינו לעיתים שלא בידיעתנו ולעיתים תוך שאנו בכוונה לא משלמים חוב השנוי במחלוקת.

למשל, דוח שקיבלנו ולא הגיע לידיעתנו בסופו של יום עלול לגרום לעיקול חשבון הבנק. פתאום אנחנו נגלה שחשבון הבנק או המשכורת שלנו עוקלו לטובת חוב שבכלל לא ידענו עליו.

גם חוב השנוי במחלוקת לא פסח עלינו. מי זוכר את רשות השידור ? חברת פרטנר ? בזק ?

ולא חסרים מצבים בהם אנחנו מחויבים לתשלומים שאנחנו לא מסכימים לשלם וחברות הענק מפעילות עלינו הליכי גביה באמצעות הליך פשוט וזריז בהוצאה לפועל.

לרוב על חובות מהסוג הזה כולנו מתגברים וחוזרים לשגרה.

כאן אני רוצה לכתוב על חובות שאין לנו אפשרות לשלם, חובות שנוצרו מ"תאונה כלכלית".

תאונה שיכולה לקרות לכל אחד מאיתנו כמו למשל עסק שלא צלח, הליך גירושין שיצא מכלל שליטה, פיטורין בגין קיצוצים או כל סיבה אחרת.

תאונה כלכלית עלולה לגרום לנו למשבר כלכלי קשה וארוך. התאוששות מתאונה כלכלית לעיתים קשה מאוד ולעיתים בלתי אפשרית ללא התערבות חיצונית כגון הליך של מחיקת חוב, הפטר.

במשך השנים ליוויתי המון אנשים בהליך של שיקום כלכלי.

ראיתי אנשים שהתמודדו עם חובות במשך עשרות שנים. 

היה לי לקוח שהחובות שלו היו משנות השמונים!

כאשר בעל חוב מתגייס לטפל בחובותיו ראשית אני מברכת אותו כי זה תחילתו של מסע אל החופש.

ממש כך, מסע לחופש כלכלי, להפסקת הרדיפה של הנושים, לנרמול החיים.

הדבר הראשון שאני עושה הוא איתור כל החובות ובדיקתם לעומק ובדקדקנות!

יש חובות שאפשר לבטל מבלי לשלם. היו פעמים שמצאתי נושים שהם בעצמם בעיצומו של הליך פשיטת רגל ולכן הצלחתי לבטל את החוב ללא תשלום ולו של שקל אחד.

היו מקרים בהם ראיתי שהחוב רובו נוצר מריביות והצמדות שנצברו במשך השנים בעוד החייב בכלל לא ידע על החוב כי לא הומצאה לו אזהרה אף פעם. במקרה כזה ביקשתי לבטל את הריביות ולשלם את קרן החוב בלבד. דבר שחסך מאות אלפי שקלים. 

היה לי לקוח שחויב בפסק דין לשלם לצד השני סכום כסף לא כל כך גדול אבל בגלל שלדעתו של הלקוח שלי הסכום שנפסק אינו מוצדק, החליט שלא לשלם, עקרונית!

במשך יותר מעשר שנים התנהל הלקוח שלי בחשאי, לא עבד בצורה מסודרת כדי שלא יעקלו לו את המשכורת, לא התנהל עם חשבון בנק כדי שלא יעקלו לו את חשבון הבנק. במשך שנים ארוכות היה מעין צל של אשתו. הכל היה על שמה. הוא נשאר מוסתר.

כאשר הוא הגיע למשרד, זיהיתי שמדובר על התנגדות עקרונית לשלם את החוב ולאו דווקא בקושי כלכלי.

הצלחתי להסביר ללקוח שנכון היה לו לערער בשעתו אבל בגלל שלא ניצל את ההזדמנות וגם בגלל העובדה שאיבד אמון במערכת המשפט לאחר שהפסיד במשפט הראשון, עדיף לו לקבל על עצמו את הדין באהבה, לגאול את עצמו ולפרוע את החוב. 

לאחר שיחה של כשעה, התרצה ושילם הלקוח את מלוא החוב במזומן. כפי שאמרתי, בעיה כלכלית לא הייתה.

פעמים שתשלום החובות לא מתאפשר. יש פעמים שהחובות שנצברו גבוהים מידי עד כדי כך שאין לחייב אפשרות לשלם אותם גם בתשלומים. מקרים בהם  התשלומים יהיו נצחיים.

במקרים כאלה, כאשר התאונה הכלכלית קרתה בתום לב, ואין ביכולת החייב לפרוע את חובותיו, המחוקק בא לעזרתו ובהליך של "חדלות פירעון ושיקום כלכלי" בסופו של יום יקבל החייב הפטר מחובותיו.

בהליך קצר יחסית של בין שנה ל 3 שנים, החייב ישלם על פי יכולתו (אותה ייקבע הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי) סכום חודשי עד אשר תיקבע בעניינו תכנית הפטר אשר בסופה יופטר החובות, כל החובות יימחקו, והוא יתחיל דף חדש.

אינטרס המחוקק הוא שהאזרחים ינהלו חיים כלכליים נורמטיביים, יעבדו בצורה מסודרת, ישלמו מיסים, יתנהלו באופן נורמטיבי וחופשי מרדיפת נושים.

בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נקבע כי חובות עד לסכום של 150,000 ₪ יהיו בסמכות רשמי ההוצאה לפועל וחובות אשר מעל סכום זה יהיו בסמכותו של בית משפט השלום. (בעבר, הליך פשיטת הרגל היה בסמכות בית משפט מחוזי).

חובות שאינן ברי הפטר הם חובות של דמי מזונות. לאחר סיום ההליך יחזור החייב ללשכת ההוצאה לפועל על מנת לפרוע את חוב המזונות.

בעיצומו של הליך חדלות הפירעון יש אפשרות לבקש לקצוב את דמי המזונות שנפסקו בבית משפט למשפחה או בבית הדין הרבני.

יש לשים לב שההפרש בין המזונות הפסוקים (המזונות שנקבעו בפסק הדין של בית משפט למשפחה או בית הדין הרבני) לבין המזונות הקצובים (הסכום שייקבע ע"י הממונה על חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי) בסופו של הליך ייגבה מהחייב בלשכת ההוצאה לפועל.

לדוגמא אם המזונות הפסוקים הינם על סך של 2,100 ₪ והמזונות הקצובים לתקופת ההליך נקבעו על סך של 1,800 ₪ ההפרש ביניהם הוא 300 ₪. מידי חודש יצטבר חוב בסך של 300 ₪ לתיק מזונות בלשכת ההוצאה לפועל אשר ניתן יהיה לגבות את ההפרש בסיומו של הליך.

לכן, לפני שחייב מבקש לקצוב את המזונות כדאי לו לתת את הדעת לעובדה שמדובר על דחיית תשלום ולא ביטול תשלום!

במילים אחרות, הייתי ממליצה לחייבי מזונות לשלם את מלוא פסק הדין שנקבע על מנת שלא יווצר להם חוב בגין הפרשים.

אם יש לכם חובות ואתם רוצים לצאת לחופשי, להתחיל דף חדש, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בנייד.

חייגו 054-9170505

Shopping Basket